zondag 23 november 2014

Verleden, heden, toekomst

Le Monde schreef over Jeff Koons dat hij de "artistieke verpersoonlijking is van het huidige kapitalisme".
Van François Schuiten wordt gezegd dat hij "de toekomst van gisteren" tekent.
Koons - Amerikaan en kunstenaar - is bedrijfsleider van de BV Koons, ijdel en slim.
Schuiten - Belg en striptekenaar - is de ambachtsman die zelf tekent, schuchter en slim.
Eén van Koons werken, 'Balloon Dog", werd verkocht voor 58 miljoen dollar.
Het laatste boek van Schuiten, "Revoir Paris", ligt voor 15 euro in de winkel.
En het werk van allebei is nu in Parijs te bewonderen. En allebei de exposities zijn mooi, indrukwekkend en zetten aan tot denken.
Het Centre Pompidou heeft een groots retrospectief ingericht met werken van Koons.
Het Cité de l'Architecture et du Patrimoine heeft strips van Schuiten over Parijs uitgestald naast het werk van kunstenaars en architecten voor wie Parijs ook tot de verbeelding spreekt of sprak.
___

KOONS: ,,Als student bewonderde ik al Franse schilders. Het eerste museum buiten de VS dat werken van me exposeerde, stond in Lyon.''
SCHUITEN: ,,Parijs was de stad waar mijn vader architectuur studeerde, de stad waar ik voor het eerst exposities van grote kunstenaars zag. Parijs was voor mij een onontkoombare stad.'' 
 ___

Jeff Koons, La Rétrospective
Centre Pomipdou, 26/11 - 27/4.
Revoir Paris, François Schuiten et Benoît Peeters
Cité de l'Architecture et Patrimoine, tot 9/3

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen