vrijdag 24 oktober 2014

Droevig verval tussen luxe en paleizen

Even een raadsel:
Wat is het gebouw hier op de foto?
A - Een staaltje decennia oude Oostblok-bouwkunst van de bovenste plank?
B - Droevige sociale woningbouw in een naargeestige buurt aan de rand van Parijs?
C - Een hotel in één van de duurste straten van de Franse hoofdstad?
Het antwoord is, natuurlijk, C.
Maak kennis met Hôtel de Castiglione, in de Rue du Faubourg Saint-Honoré, ingeklemd tussen een winkel van Yves Saint-Laurent en het presidentieel paleis, het Élysée.
Al jaren loop ik langs het hotel en verbaas ik me over de overvloedige lelijkheid van het pand tussen zoveel luxe in de straat.
En nou heb ik besloten maar eens binnen te lopen en ja, al mijn angsten werden bevestigd.
In het hotel staan werkelijk alle, maar dan ook echt álle lampen scheef.
In het hotel hangen overal bordjes dat er verbouwd wordt.
In het hotel zijn de muren in een soort kitscherig goud geschilderd.
Bij de ingang staat dat het hotel "4 étoiles" is maar de letter 's' hangt er symbolisch schuin weggezakt bij.
Op hetzelfde bord prijst het hotel zichzelf ook aan met de mededeling dat alle kamers voorzien zijn van telefoon (!), en dat je die per "tik" betaalt: 34 cent.
Gaat dat zien: een adres dat zo droevig is dat je er bijna medelijden meekrijgt.
___

GRAP NUMMER 1: Het hotel meldt op een bord aan de gevel dat de kamers vanaf 620 euro per nacht zijn.
GRAP NUMMER 2: Op de website van het hotel staat dat de kamers vanaf 100 euro per nacht zijn.
GRAP NUMMER 3: Het hotel meldt onder het kopje 'services' dat indien nodig een arts kan worden opgeroepen. Dat lijkt me niet overbodig.
___

Hôtel de Castiglione
38 Rue du Faubourg Saint-Honoré

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen