donderdag 14 november 2013

Foto, foto, foto, foto

Ik overdrijf niet: Parijs staat dezer dagen volledig in het teken van de foto.
Ik noem het even op:
- Raymond Depardon (foto), toch één van de grootsten onder de fotografen, wordt geëerd met een grote overzichtstentoonstelling in het Grand Palais. Prachtig. Tot 15 februari.
- In datzelfde gebouw is ook de manifestatie Paris Photo gaande, waar 136 galeries en 28 uitgevers het werk van hun fotografen laten zien. Met nog eens tientallen andere exposities verspreid over Parijs. Indrukwekkend. Tot 17 november.
- Sebastiao Salgado staat centraal in het Maison Européene de la Photographie met 245 foto's genomen in acht jaar tijd in alle uithoeken van de wereld. Topkwaliteit. Tot 5 januari.
- Op het plein voor het stadhuis worden 28 portretten tentoongesteld van Reza, in het kader van de week van de mensenrechten. Leuk. Tot 20 november.
- In het stadhuis zelf is een grote expositie te zien van Gyula Halasz, beter bekend als Brassaï. Hij legde het Parijs van halverwege de vorige eeuw vast. Nostalgisch. Tot 8 maart.
- En in de Carrousel du Louvre doen tientallen galeries mee met Fotofever, waarin hedendaagse fotografen centraal staan, met één expositie die - voor de liefhebbers - geheel en al gewijd is aan, ik verzin het niet, billen. Tsja. Tot 17 november.
___

PIERRE BOURDIEU: ,,Een foto is de weergave van de afstand die een waarnemer in acht neemt en die niet vergeet dat hij waarnemer is.''
RAYMOND DEPARDON: ,,Ik zag op de boerderij de rode tractor van mijn broer staan en de blauwe brommer van mijn nicht, en toen ineens zag ik de waarde van kleur.''
___

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen