maandag 7 oktober 2013

De tips van Mathilde Seigner

Actrice Mathilde Seigner werd geboren in het vijfde arrondisse-
ment van Parijs, groeide er op en woont er nog steeds.
Maar voor alle duidelijk-
heid: ,,Ik houd niet van Parijs. Het vijfde is de enige wijk die ik leuk vind omdat het op een dorp lijkt'', vertelde ze kort geleden.
Afijn, wie beter dan Mathilde Seigner kan ons dus helpen aan de leukste adressen in de Rue Mouffetard, "de" dorpsstraat van Parijs, in het vijfde arrondissement?
Boekwinkel Entre les Pages, op nummer 55, is om de hoek van haar huis en hèt adres voor de aanschaf van alle soorten literatuur voor de actrice.
Kaas! Op nummer 105 is de kaaswinkel van Patrick Veron gevestigd. Niet goedkoop, wel goed. Seigners favoriet: de cancoillotte.
En natuurlijk, hoe kan het ook anders, heeft Seigner ook een favoriet theater in de straat: Théâtre Mouffetard, op nummer 73. ,,Ik heb er nog een stuk van Molière gespeeld.'' Vlakbij, op nummer 100, Cinéma L'Épée de Bois. ,,Een bioscoop met zo'n ouderwets klein loketje. Het is mooi dat er in een wijk nog dit soort kleine zaaltjes bestaan.''
___

LEUK: Vorig jaar reikte Seigner de César-prijs voor beste acteur uit aan collega Michel Blanc maar zei er wel publiekelijk bij die prijs eigenlijk naar een andere acteur had moeten gaan.
NIET LEUK: Tijdens een televisie-interview vorige maand vroeg Seigner aan islamkenner Gilles Kepel of de gifgasaanvallen in Syrië te vergelijken waren met de uitroeiing van de joden tijdens de Tweede Wereldoorlog. Later in dat interview zei ze: ,,Ik zeg wat ik denk en dus vlieg ik nogal eens uit de bocht.''
___

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen