donderdag 4 oktober 2012

Het kan niet op met kunst

Ik schreef eerder al over de nieuwe vleugel van het Louvre en de tentoonsteling over Parijs en Hollywood, maar er is nog veel meer kunstzinnigs te doen in Parijs.
Véél meer zelfs.
Een paar  hoogtepunten dan.
- Zaterdag is het weer Nuit Blanche; oftewel: overal is van alles te doen tijdens de avond en de nacht, van concerten in parken tot musea die een kijkje toestaan achter de coulissen. Mijn aanrader: het concert om 1:15 's nachts op Gare d'Austerlitz!
- In het Musée des Arts Décoratifs staan tot 10 februari de juwelen van Van Cleef en Arpels te pronken. Jawel, ook de beroemde halsketting 'Zip' is er te bewonderen (inderdaad: in de vorm van een ritssluiting - maar dan wel met diamanten).
- In hetzelfde museum zijn tot 24 februari de designkunswerken van de gebroeders Campana te zien. ,,Hun creaties zijn een symbool van hedendaags Brazilie'', lees ik. Voor wie we niet kent: ze zijn ook verantwoordelijk voor de nieuwe bar in Musée d'Orsay.
- En in dat museum is een bijzondere  tentoonstelling gewijd aan de wisselwerking tussen het impressionsme en de mode. ,,Wie vindt dat mode niet in ons museum thuishoort is een imbeciel'', zei museumdirecteur Guy Cogeval me. Waarvan acte.
- Tot slot: in de Pinacothèque is Van Gogh te zien, zoals je 'm nog maar weinig hebt gezien (zegt de Pinacothèque). Dat wil zeggen: Van Gogh zoals hij beinvloed werd door Japan. Met doeken van het Kroller-Muller.
___

GOED: Er komt nog veel meer moois aan in Parijs, Dali en Hopper bijvoorbeeld.
FOUT: En dan concentreer ik me nog alleen op de grote namen...
DUS: Later meer...
___



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen